Samochód napędzany jednostką spalinową musi posiadać sprzęgło, które umożliwi okresowe rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów. W przypadku skrzyni manualnej jest to najczęściej jedno tarczowe sprzęgło suche. Sprzęgło jest typową częścią eksploatacyjną, która z czasem ulega zużyciu i podlega wymianie. Pamiętajcie, że nadmierne zużycie sprzęgła może unieruchomić auto, w jaki więc sposób określić jego stan?
Sprzęgło pozwala na płynne zwiększenie obrotów, aż do momentu wyrównania z obrotami jednostki napędowej. Awarie sprzęgła należą do rzadkości – pod warunkiem, że jest ono użytkowane prawidłowo. Bardzo częstym problemem jest tak zwany poślizg sprzęgła, który jest spowodowany przedostawaniem się na tarczę sprzęgła oleju z silnika, bądź ze skrzyni biegów.
Tarcza sprzęgła zużywa się stosunkowo powoli jak na część eksploatacyjną. W samochodzie z prawidłowo eksploatowaną jednostką napędową tarcza może wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów. Zła eksploatacja, jazda na półsprzegle, ciągłe trzymanie nogi na pedale sprzęgła oraz wykorzystywanie go w roli skrzyni biegów mogą bardzo zaszkodzić sprzęgłu i doprowadzić do szybkiego zużycia podzespołu. Początkowo zużywają się nakładki cierne, aż w końcu konieczna jest wymiana całej tarczy na nową. Tarcza dociskowa może ulec także zmianom w wyniku ścierania się materiałów i naprężeń termicznych, jakie panują w układzie.
Gdy zachodzi konieczna wymiana to warto zwrócić się z pomocą do zaufanego dystrybutora części zamiennych. Sprzęgła dobrej jakości w rozsądnej cenie znajdziecie między innymi na
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/sprzeglo-kompletne,100051.html.
Kontroluj stan sprzęgła
W celu sprawdzenia stanu sprzęgła należy ustawić jałowy skok pedału sprzęgła. Mało kierowców ma świadomość tego, że jest to parametr, który ma bardzo istotny wpływ na pracę sprzęgła i czas eksploatacji tarczy. Regulację powinno przeprowadzić się zgodnie z wytycznymi zawartymi w instrukcji obsługi danego samochodu, ewentualnie trzymając się instrukcji serwisowej. Eksperci z iParts.pl podpowiadają, że skok ten powinien wynosić minimum 20-30 mm, oczywiście w zależności od modelu samochodu.
Po dokonaniu prawidłowej regulacji skoku jałowego pedału sprzęgła trzeba sprawdzić funkcjonalność układu. W tym celu należy włączyć pierwszy bieg po wciśnięciu pedału sprzęgła mniej więcej do połowy skoku roboczego. Po natrafieniu na opór trzeba ponawiać tę czynność, stopniowo mocniej wciskając sprzęgło. W przypadku gdy wrzucenie pierwszego biegu będzie wymagało wciśnięcia pedału sprzęgła do samego spodu, ewentualnie prawie do oporu, świadczyć do będzie o prawidłowym działaniu sprzęgła i o dobrym stanie tarczy.