Producenci samochodów osobowych dążą do polepszenia komfortu i wygody kierowców, kupujących ich modele aut. Kilkanaście lat temu klimatyzacja w samochodzie była szczytem luksusu, natomiast dziś jest bezdyskusyjnym standardem. W drodze o klienta producenci szukają rozwiązań, które w każdym aspekcie poprawiają doświadczenia z użytkowania pojazdu. Jednym z takich systemów jest tak zwany aktywny układ kierowniczy. Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą? W dzisiejszym artykule odpowiemy na to pytanie!
Dlaczego stosuje się aktywne układy kierownicze?
Klasyczny układ kierowniczy charakteryzuje się tym samym “oporem” przy każdej prędkości. Załóżmy, że unormowaną wartością przy której koła zmieniają swój kąt o 1 stopień jest 18 stopni na kierownicy. Przy parkowaniu sprawia to pewne problemy, ponieważ jak wiadomo, podczas manewrowania wykonujemy więcej obrotów kierownicą. Przy większej prędkości powyżej 100km/h bardziej komfortowym rozwiązaniem byłoby zatem usztywnienie kierownicy, aby kierowca nie musiał zbyt mocno jej kontrować. Analogicznie podczas parkowania luźniejszy układ sprawdziłby się z pewnością lepiej.
Hydrauliczne, elektrohydrauliczne, czy elektryczne wspomaganie kierownicy?
Istnieją trzy rozwiązania związane ze wspomaganiem kierownicy – hydrauliczne, elektrohydrauliczne i w pełni elektryczne. W dzisiejszym artykule skupimy się na ostatnim z nich. To za sprawą komputera zbierającego w układach ze wspomaganiem elektrycznym następuje progresja i regresja oporu kierownicy. Dzięki temu kierowca zyskuje nie tylko większy komfort prowadzenia pojazdu, lecz zwiększa się również jego bezpieczeństwo na drodze. “Usztywniona” kierownica przy większej prędkości zapewnia bowiem stabilność pojazdu.
Mniejsze zużycie paliwa i bezpieczeństwo na drodze
Warto również pamiętać, że aktywne układy kierownicze pozwalają na mniejsze zużycie spalania. Jak to się dzieje? Otóż wspomaganie elektryczne działa tylko i wyłącznie w momencie, gdy istnieje taka potrzeba. Według raportów daje to oszczędność w wysokości nawet 5% na paliwie. Układy elektryczne są również paradoksalnie prostsze w budowie. Dla przykładu części do Fiata Punto związane ze wspomaganiem kierownicy w nowszych wersjach są niezwykle tanie, tak samo jak serwisowanie układu.
Wiele systemów umożliwia również samodiagnostykę, gdyż wszystkie dane zapisywane są w komputerze. To kolejny czynnik wpływający na bezpieczeństwo na drodze. Producenci dążą również do tego, aby wyprodukować układ, który pozwala na skręcanie kół za pomocą siłowników sterowanych elektrycznie.
Fajnie wyjaśniona kwestia aktywnych układów kierowniczych. Nie wyobrażam sobie już jeździć samochodem bez wspomagania.