Płyn chłodniczy w samochodzie – po co się nim interesować?

Płyn chłodniczy należy do substancji, której duża część kierowców nie poświęca należytej uwagi. Oczywiście takie postępowanie jest karygodnym błędem, z którego zmotoryzowani zdają sobie sprawę dopiero wówczas, gdy przepracowany płyn zacznie przeżerać się przez układ chłodzenia bądź straci swoje właściwości, zamarznie i rozsadzi blok silnika. Niestety w takich sytuacjach jest już za późno na refleksję. Warto więc wcześniej zainteresować się nie tylko płynem, ale i całym układem chłodniczym, które mamy w swoim aucie.

Jakie funkcje w samochodzie pełni płyn chłodniczy?

Silnik spalinowy, w który wyposażone są tradycyjne auta, jak sama nazwa wskazuje, spala paliwo. W trakcie całego procesu spalania powstaje ciepło, a jednostka napędowa osiągając za wysoką temperaturę, może ulec uszkodzeniu. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że sprawność przeciętnego silnika to 34%, co oznacza, że 34% energii uzyskanej w wyniku spalania paliwa przekłada się na użyteczną pracę, a reszta to ciepło. Jak łatwo więc zauważyć, odprowadzanie ciepła i chłodzenie silnika to niezwykle istotne zadania, które w samochodach spalinowych realizuje właśnie płyn chłodniczy. Omawiane chłodziwo „przyjmuje” ciepło z silnika, a następnie w chłodnicy je „oddaje”, ponieważ ta właśnie część odpowiedzialna jest za schłodzenie płynu. Oczywiście w czasie pracy silnika, omówiony proces powtarza się na okrągło, dlatego dobrze działający i produktywny układ, w tym płyn chłodniczy jest kluczowy w utrzymaniu jednostki napędowej w dobrym stanie.

Jak ocenić, czy poziom płynu chłodniczego jest prawidłowy?

Z uwagi na ważność układu chłodzenia, w tym płynu w pojazdach mechanicznych, obowiązkowym i systematycznym nawykiem zmotoryzowanych powinno być sprawdzanie poziomu chłodziwa. Tego typu „zabieg” nie jest w żadnym stopniu skomplikowany. Wystarczy ustawić auto na równej nawierzchni, zajrzeć pod maskę i zlokalizować zbiorniczek z płynem chłodniczym. Na czas sprawdzania poziomu płynu (zwłaszcza tuż po wyłączeniu zasilania) nie zaleca się odkręcać nakrętki pojemnika, bowiem panujące w zbiorniku ciśnienie może wysadzić korek, wyrządzając niemałe szkody na zdrowiu obserwatora. Warto również zapamiętać, że poziom płynu chłodniczego może się wahać w zależności od tego, czy silnik jest rozgrzany czy zimny. W obydwu jednak przypadkach norma w poziomie chłodziwa to ilość płynu pomiędzy oznaczeniami min. i max. na zbiorniku! Zbyt niski poziom cieczy może świadczyć o nieszczelności w układzie chłodzenia i wycieku chłodziwa. Z kolei zbyt wysoki pułap cieczy w zbiorniku może być skutkiem zapowietrzenia się układu. W obu przypadkach należy skonsultować problem z doświadczonym mechanikiem.

Kiedy wymienić płyn chłodniczy w swoim samochodzie?

Eksploatacja samochodu oraz upływ czasu to dwa główne czynniki, które sprawiają, że płyn chłodniczy stopniowo traci swoje właściwości. Z tego powodu powinno się go wymieniać nie rzadziej niż co 5 lat, a w niektórych przypadkach nawet co 3 lata. Najlepszym wyznacznikiem terminu wymiany chłodziwa jest instrukcja obsługi pojazdu, w której zawarte są informacje o tym, przy jakim przebiegu auta powinno się wymieniać płyn chłodniczy. Ponadto warto wziąć sobie do serca radę, że wszystkie płyny w pojeździe mechanicznym lepiej wymieniać za często, niż za rzadko! A po wysokiej jakości, oryginalne i sprawdzone płyny chłodnicze zapraszamy do naszego sklepu https://www.iparts.pl/dodatkowa-oferta/oleje-i-plyny,plyny-do-chlodnic,plyn-do-chlodnicy,65-60-87.html

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *