Układ rozrządu jest systemem synchronizującym pracę silnika. Jeśli dojdzie do jego awarii, następuje kaskada problemów. W pierwszych samochodach praca rozrządu opierała się na zębatkach, które charakteryzowały się dużą masą i głośną pracą. W związku z tym zostały zastąpione łańcuchami, które są znacznie lżejsze i wytrzymałe. Są one w stanie znieść bezawaryjnie nawet do 30 tysięcy kilometrów. Dodatkowym plusem jest to, że psujący się łańcuch daje wyraźne oznaki w postaci hałasujących napinaczy, pojawienia się opiłków metalu w układzie rozrządu czy nieprawidłowym napięciu paska. Z kolei napinacze rozrządu zrywają się zwykle bez zapowiedzi.
Zerwanie paska rozrządu a zniszczenie silnika
Mogłoby się wydawać, że pasek rozrządu jest czymś mało istotnym, jednakże okazuje się, że jest to jeden z najważniejszych podzespołów silnika. To na nim spoczywa odpowiedzialność za przenoszenie napędu z wału korbowego na wałek rozrządu oraz synchronizacja pracy obu tych elementów. Na skutek jego zerwania czy też przeskoczenia o kilka zębów dochodzi do zderzania się zębów zaworów z tłokami, a to z kolei może doprowadzić do zniszczenia silnika. W związku z tym należy dbać o regularną wymianę zużytych napinaczy rozrządu.
Kiedy napinacz paska rozrządu nadaje się do wymiany?
Jako, że zazwyczaj zerwanie paska rozrządu nie zostaje poprzedzone żadnymi szczególnymi objawami, należy wziąć sobie do serca zasadę cyklicznego wymieniania jego podzespołu. Producenci owych elementów dokładnie definiują przebieg i czas, po których powinno się wymienić napinacz rozrządu wraz ze współpracującymi z nim elementami. Zwlekanie z wymianą jest więc ryzykownym posunięciem. Dodatkowo należy liczyć się z tym, że do zerwania napinacza rozrządu może dojść przedwcześnie. Jest to jak najbardziej zgodne z prawdą, co potwierdzają nawet sami producenci, skracając okresy między wymianami pasków. W związku z tym zaleca się regularne odwiedzanie profesjonalnych warsztatów samochodowych, którzy śledzą zmieniające się wytyczne producentów oraz doradzą, jakie są polecane napinacze pasków rozrządu.
Co może przyczynić się do zniszczenia napinacza rozrządu?
Ustalane przez producentów okresy wymiany są określane dla silników będących w dobrej kondycji, która na skutek eksploatacji się niestety znacząco obniża. Niekorzystnie na napinacze rozrządu działa kontakt z olejem i paliwem oraz brud i zbyt wysokie temperatury. Często problematyczne okazuje się być zbyt niskie ciśnienie oleju. Przyczyną zerwania paska może być jego zaolejenie na skutek wyciekającego z silnika oleju.
Napinacz czy inny element rozrządu powinien być wymieniany okresowo a nawet zawsze lepiej wymienić wcześniej niż producent zaleca, są to elementy na których nie można oszczędzać.
W sumie to nie warto lekceważyć wymiany żadnej części w samochodzie.