Opel, Citroen, Peugeot – te wielokrotnie nagradzane marki samochodów należą do jednego koncernu. Jest nim francuski PSA Groupe. Obecnie to drugi co do wielkości producent samochodów w Europie. Jak osiągnął tę pozycję?
Zaczęło się od Peugeota
Historia koncernu PSA zaczyna się od dwóch marek: Peugeot i Citroen. Obie są kluczowe dla jego rozwoju, choć to silna pozycja rynkowa Peugeota w największym stopniu wpłynęła na sukces koncernu. Początki PSA Groupe sięgają 1976 roku. Peugeot był wtedy marką stabilną, cenioną, o ugruntowanej pozycji. We Francji lat 60. uznawany był za samochód luksusowy – niektórzy nawet nazywali go francuskim Mercedesem. W latach 70. i 80. producent zmienił nieco kierunek i wprowadził mniejsze modele samochodów, które stały się bardzo popularne. To dobre posunięcie zabezpieczyło finansowo markę.
Słaba kondycja Citroena
Nieco słabiej w tym czasie radził sobie Citroen, pomimo niewątpliwego sukcesu, jaki odniósł legendarny model CX, uznany w 1974 r. za samochód roku. Trwający kryzys ekonomiczny i zbyt duże inwestycje w nowe technologie znacznie osłabiły markę pod względem ekonomicznym. Wtedy Peugeot wykupił 90% akcji Citroena, tworząc koncern PSA Groupe. Z założenia oba przedsiębiorstwa pozostały odrębne, ale części do Peugeota i Citroena stały się wspólne – szczególnie płyty podłogowe, skrzynie biegów, silniki.
Pod koniec lat 70. koncern dokonał jeszcze jednego przejęcia. Odkupił od Chryslera jego europejski oddział. Jednak trzy przejęte marki samochodów – Talbot, Simca, Rootes – zostały zlikwidowane już po dwóch latach. W główniej mierze wpłynął na to kryzys finansowy z początku lat 80.
Przejęcie Opla
Wydarzenie, które umocniło pozycję koncernu PSA Groupe, miało miejsce stosunkowo niedawno bo w 2017 roku. Po długo prowadzonych negocjacjach z General Motors PSA Groupe kupiło od Amerykanów markę Opel, która pod ich zarządem zaczynała ponosić straty finansowe. Oznaczało to jednocześnie, że Amerykanie całkowicie wycofali się z europejskiego rynku. Przejęcie spowodowało nie małe zamieszanie na rynku motoryzacyjnym. Wzbudziło też sporo niepokoju w związkach zawodowych i rządach Wielkiej Brytanii oraz Niemiec, gdzie zlokalizowane były zakłady produkcyjne. Główne obawy dotyczyły utrzymania dotychczasowej produkcji i miejsc pracy. Finalnie marka Opel została sprzedana wraz z dwunastoma fabrykami zatrudniającymi 40 tys. osób za łączną kwotę 2,3 mld $. W ten sposób PSA Groupe stał się drugim co do wielkości producentem samochodów w Europie.