Można by rzec, że Volkswagen niejedno ma imię. Faktycznie, liczba dostępnych na rynku modeli tego producenta jest imponująca. Część z nich stanowią tak zwane bliźniaki, czyli modele mające ze sobą dużo wspólnego pod względem konstrukcyjnym. Spróbujmy zatem porównać ze sobą dwie najpopularniejsze pary tychże bliźniaków: Octavię i Passata a także Golfa i Skodę Superb.
Skoda Octavia i Volkswagen Passat
Choć na pozór są to samochody dwóch odrębnych marek, to – mówiąc szczerze – dużo je łączy ze sobą. Zwłaszcza, że mająca swój debiut w 1996 roku Octavia, była pierwszą Skodą, powstającą w pracowniach VW. Według niemieckiego tygodnika Motor, Passat (w modelu B6) jest autem jedynie o 13 cm szerszym od nowej Octavii. Ponadto jego wnętrze jest wykończone minimalnie lepszymi materiałami, niż u „czeskiego” odpowiednika. Co ważne, cena części do Volkswagena i części do Skody jest porównywalna, podobnie zresztą jak ich jakość.
Nawiasem mówiąc, obydwa modele mają ze sobą dużo wspólnego oprócz… prestiżu. Tak, Passat jest wciąż uważany za auto idealne dla osób zamożniejszych o wyższym statusie społecznym. Z kolei Skoda – jak przytacza dziennik – jest pojazdem głównie dla emerytów i handlowców. Należy też pamiętać, że VW Passat jest pojazdem klasy D a Skoda „jedynie” C, choć przez wielu komentatorów podział ten jest w pewnym stopniu krzywdzący dla Skody. Dlaczego? Ponieważ posiada ona wyjątkowo duży – jak na samochody tej klasy – bagażnik o pojemności 605 litrów.
Volkswagen Golf i Skoda Superb
Superb to kolejny model Skody, który powstał w pracowniach VW. Nic więc dziwnego, że części do samochodów VW można równie łatwo nabyć, co części do modelu Superb. Pierwszym „czynnikiem wspólnym” dla obydwu modeli jest płyta podłogowa PQ35/46. Jedyną różnicą jest w tym przypadku rozstaw osi i organizacja osprzętu zawieszenia.
Obydwa modele łączy ze sobą nie tylko płyta podłoga. Również części zamienne do aut VW w znacznym stopniu przypominają swoje „czeskie” odpowiedniki. Jedyną różnicą – tak jak w przypadku poprzedniej pary – jest więc prestiż wybranego modelu.
Podsumowanie
Coraz częściej o klasie danego pojazdu decyduje jego prestiż a nie części, czy podzespoły. Te, ze względu na inwestycje czynione przez największych graczy na rynku, są bardzo podobne i to zarówno pod kątem konstrukcyjnym jak i jakościowym. Jak na razie zjawisko to nie dotyczy części do Seata, lub też części do Audi, gdyż – na chwilę obecną – są to bardziej niszowe marki.